dilluns, 30 de novembre del 2009

Eines de suport al pensament

Els fluxogrames

Mercès a les eines de suport podem fer servir una o una altres pel que pugui convenir.

Els mapes conceptuals

Són esquemes que ens ajuden a ordenar els nostres pensaments. Fem servir els connectors per enllaçar un concepte que complementa a altres.

Facilita l’aprenentatge i ens ajuda a integrar els nous coneixements en els nostres esquemes mentals.

Un dels programes per a fer mapes conceptuals és CMapTools, un programa gratuït creat per l'Institute for Human and Machine Cognition. És un programa que s'ha de descarregar i instal·lar-lo.

A part d'aquest programa existeix un altres anomenat Gliffy, és un programa on-line gratuït, on pots fer tant mapes conceptuals, representacions gràfiques, diagrames, organigrames, plànols, etc.

dimecres, 25 de novembre del 2009

Fundació Joan XXIII

19/11/2009

La Carme Castelltort, directora del centre, juntament amb tres professors més ens varen rebre per a explicar-nos com funcionava el tema educatiu i les tecnologies Ituarte del centre Joan XXIII.

La
Funadió Joan XXIII, a Bellvitge, és una fundació promoguda pels Jesuites amb la finalitat de crear un centre de formació de qualitat i obert al barri.



A l'antiga piscina, accessible pel tot al barri, van crear el CTI (Centre de Tecnologia Ituarte) per tal de que tothom pogués navegar mitjançant les noves tecnologies.

La missió d'aquest centre és "promoure una educació innovadora, compromesa i personalitzada que satisfaci les demandes del nostre entorn, atenint-nos a criteris de promoció social i qualitat".

Els quatre caràcters popis del centre són:


  1. Acadèmic: aprendre a aprendre (motivar el desenvolupament de les facultats internes dels alumnes per tal que siguin capaços d’estudiar i comprendre).
  2. Personal: aprendre a ser (un creixement integral de la persona).
  3. Social: aprendre a conviure.
  4. Cristiana: aprendre la religió (cultivar la vida interior).

Quina és la oferta educativa?

En el centre ofereix dues línies d'Infantil, dues de Primària, quatre línies d'ESO, tres de Batxillerat, cinc cicles de Grau Mitjà, cinc de Grau Superior i cursos de formació no reglada.

Aparentment no hi ha diferencies amb altres centres, però si que hi trobem alguns trets diferencials:

  • Atenció personalitzada mitjançant el Departament d'Orientació, el Departament de Formació Humana Religiosa i el Departament de Fundació-Empresa.
  • Innovació Pedagògica mitjançant els Departaments troncals, la Formació del professorat, de l'aula inclusiva i dels equips cooperatius i col·laboratius.
  • Innovació en TIC mitjançant el Departament d'Innovació Pedagògica en TIC i el CTI.
  • Escola arrelada a l'entorn.
  • Treball en xarxa.
  • Associada amb les accions UNESCO en què cada curs es proposa un lema per tal d'orientació a totes les accions de l'etapa i està agermanada amb una escola de El Salvador.
  • Escola certificada en la norma ISO:9001.

Els principis bàsics de l'etapa d'Educació Infantil

La formació que ofereix el centre és la de preescolar i cicle inicials amb infants de 3 a 6 anys (P3, P4, P5 i 1r), ja que és quan els infants arriben a l'escriptura i la lectura.
Dins d'aquesta etapa podem distingir tres fites:

  1. Promoure que l'infant se senti estimat, respectat i escoltat mitjançant l'adaptació dels alumnes i familiars.
  2. Respectar el nivell maduratiu de cada infant, així com els diferents ritmes d’aprenentatge mitjançant l'atenció a la diversitat, la relació amb els familiars i l'orientació del Departament d'Orientació.
  3. Despertar l’interès per aprendre:
  • Les TIC: el centre potencia des de ben petits les TIC i les TAC per tal ajuda a treballar la motivació i la comprensió.
  • Treballar per projectes: donant protagonisme a l'alumne/a.
  • Treballar per racons: per tal de fomentar l'autonomia, l’interès i respecte el ritme de treball.
  • El joc: en totes les seves modalitats.
  • El treball cooperatiu: fomenta la interacció, per tant, les relacions socials.


Personalment, em vaig quedar perplexa quan vaig veure aquells nens tan petits treballant amb PDIs, no ho havia vist mai. La veritat és que quan a classe ens ho explicaven, em costava de creure, com podia ser el funcionament de la classe amb les noves tecnologies? Però em vaig adonar de que sí que es pot treballar amb les TIC des de ben petits.


CosmoCaixa

18/11/2009


Només arribar varem contactar amb la Directora dels Serveis Educatius de CosmoCaixa, Mª Dolors, que ens va ajudar a trobar les activitats que es realitzen amb escoles. La directora, molt amablement, ens va explicar els serveis educatius que ofereixen i ens va acompanyar fins la ruta que faríem deixant-nos passar gratuïtament.

L’oferta educativa en Educació Infantil comença a partir de 4 anys, encara que també hi ha algunes activitats adaptades als infants de 3 anys.

Hi ha diferents activitats adaptades per aquestes edats:
  • Estudi de la física mitjançant el Clik i el Flash. En aquests es treballa l’aigua, el vent, la música amb engranatges i politges, les bombolles, l’astronomia amb el Planetari de bombolles, etc.
  • El Toca-toca sorgeix com a activitat d’estiu i es converteix en activitat escolar i de família.
  • Bosc inundat: mercès a aquesta activitat es vol treure la por dels infants i desenvolupar els coneixements i la diferència entre la selva, la mediterrània i el desert. Concretament expliquen les característiques del bosc amazònic.
    Nosaltres hem anat a fer la visita amb un grup escolar amb infants de 5-6 anys al Bosc inundat, acompanyats d’una especialista amb el tema i dos mestres. L’activitat era el següent:



Mira què mengen!

Hem començat la visita, parant-nos, en una gran peixera amb multitud de peixos de tots les mides. La qüestió no era tan sols observar sinó saber el que menjaven cada animal. Els nens s'adonaven llavors de que no tots els peixos menjaven el mateix, que hi ha que són carnívors i d'altres herbívors. També podien observar que hi havien peixos més gran o més petits i en funció d'això menjaven una cosa o una altra.





Els infants també aprenien mots que encara no estan introduïts al seu "diccionari" o bé els servia de recordatori d'allò que ja sabien.

Hi ha altres animals que intenten no ser vistos, és a dir, que es camuflen. S'amaguen per no ser menjats. En canvi hi ha d'altres que són vistosos i amb colors llampants per avisar que són perillosos.

Amb aquest recorregut que fan també poden experimentar amb la climatologia que fa en una selva tropical (calor i pluja).

A la selva els animals existents acostumen a ser molt grans. Però no descuidem que també hi viuen ocells, rosegadors o insectes.

M'ho vaig massa d'allò més bé, ja que els nens tenien curiositat i formulaven moltes preguntes, encara que la educadora també anava ajudant perquè sorgissin. De tan en tant, quan hi havia quelcom que els hi cridava la atenció feien un "ohhh" sorpresos de veure aquella escena o aquell animal. Als tres companys que varem anar ens va encantar aquesta visita i l'amabilitat de la Mª Dolors.

Quan varem anar nosaltres, per el nostre comte, a fer la visita de tot el museu vam ser nostres els qui vam quedar al·lucinats del què veiem i com els havia passat als mes menuts deixàvem anar un ohhh...

dimarts, 24 de novembre del 2009

Bolero de Ravel

Us deixo gaudir d'aquesta música tan bonica, potent i meravellosa!

Espero que disfruteu escoltant-lo igual que jo.

Segur que més d'un o d'una li farà il·lusió tornar a escoltar aquesta pesa impressionant!


MNAC: Món màgic

17/11/2009

Visita al museu

Només entrar al museu rebem una explicació dels plans educatius del museu, com ara els objectius, els continguts i la metodologia.


Aquest apartat que ofereixen pels infants, va néixer l’any 75 quant un grup d’estudiants van voler apropar als infants l’art.

Avui en dia aquest grup està format per 3 persones i té dos objectius principals:

- L’interès per l’art
- El treball amb el públic

Hi ha uns estudis específics per fer d’educador en els museus i fins avui s’està desenvolupant el seu contingut, també existeixen uns cursos de formació pels educadors que s’anomenen “Formació permanent” i que estan proposats des del Departament d’educació.

Per més informació buscar-ho a la web del MNAC. A més a més, ens varen donar un CD per si voliem més iformació sobre l'oferta educativa.


“Dansa de fades i follets” (Helena Garrabou)

Aquesta activitat té en compte el llenguatge plàstic i musical. Pel que fa a l’exposició que el nostre grup ha visitat, la part musical es realitza durant la dansa de les fades i follets, ja que va acompanyada de música quan ballen.


L’activitat s’enceta amb un petit conte, que representem nens d’entre 3-5 anys. L’educadora treu un personatge (putxinel·li) que els infants tindran de referent durant tot el recorregut, aquest personatge es la fada “Goteta d’Aigua”.
La educadora explica que no hem de fer soroll ja que les fades i els follets es podrien espantar i amagar-se.

També ens explica que aquesta fada viu a l’aigua i tan sols surt de nit, ja que vigila l’aigua i dorm de nit perquè està cansada. La fada és una mica despistada i ha perdut la seva vareta màgica i ens dóna l’encàrrec de què si en el recorregut la veiem la avisem.

Al llarg del recorregut la educadora va explicant els continguts dels quadres mitjançant diferents preguntes perquè l’infant pugui percebre el què veu. Els educadors també expliquen als infants la importància de l’aigua (la fem servir per dutxar-nos, per rentar la cara, per banyar-nos a la piscina, ... però sobretot la necessitem per poder beure). L’ intenció és fer veure els infants que és un recurs que s’ha de preservar.

La “Goteta d’Aigua” ens deixa que veiem el “Follet dels flautins” que és un follet que toca pel matí per despertar a les fades i els follets. Aquest ajuda a la “Fada Aurora”.

Tot seguit enllaçant amb l’altra història que es relata anem a visitar a la “Fada Aurora”, però no de qualsevol manera, sinó tocant els flautins com el Follet que hem vist abans. D’aquesta manera tenen present el quadre que s’ha visitat abans. I la vareta màgica de la fada serà el fil conductor de tot el recorregut.

La “Fada Aurora” crida al dia i fa fora la nit. És la primera en despertar-se i va tirant flors per despertar a tothom. En el quadre podem també observar a l’ajudant del sol, la fada de la nit, el follet de la rosada, que és l’encarregat de llaçar gotetes d’aigua per despertar, el zèfir que és el vent, fill de la Fada Aurora, i bufa perquè aquesta pugui desplaçar-se i per últim hi ha un petit infant que fa d’observador, ja que encara no té feina.


En el nostre recorregut hem vist el següent quadre que tenim per analitzar:

Joan Brull
Joan Brull centrà aquesta obra en el simbolisme, representant en ella personatges reals, una nena, i de la mitologia, unes fades.
En el quadre intenta capturar l'essència de la realitat i provocar una reacció a favor de la imaginació i els somnis.

És una nena que no pot dormir i decideix anar a un llac on descobreix que hi ha unes fades ballant sobre l’aigua de puntetes i en cercle. És de nit, ja que els infants poden observar que és fosc i hi ha la lluna, encara que a vegades se’ls fa difícil identificar a on està.

La noia per no espantar-les es queda lluny i les observa.

Mentre mirem aquest quadre parlem també de la “Fada Alada”, tal com indica el seu nom té ales, i viu a l’aigua. Aquesta fada quan es desperta es renta la cara i va a esmorzar, els educadors ho aprofiten per parlar als infants de l’esmorzar. Mitjançant aquest quadre els educadors fan referència a la importància d’alimentar-nos bé i fer un bon esmorzar, un dels àpats mes importants del dia.

Tornat al quadre anterior en el que al fons hi ha un bosc, anem caminat fins a arribar “al bosc encantat”.

En el “Bosc encantat” viuen els nans del bosc, però aquests es transformen en arbres quan senten algun soroll. Aquests són els encarregats de netejar el bosc. Encara que després de fer la feina els agrada ballar amb tots els seus amics.


Amb aquest quadre es vol donar importància la preservació de la natura, un entorn que hem de cuidar, ja que sinó desapareixerà.

En aquest moment trobem la vareta màgica de la “Goteta d’Aigua”, ja que hi som al final del recorregut del museu. Durant tot el recorregut els infants estaran pendents de si trobaran o no la vareta de la fada, això fa que tinguin un especial interès per tot el que els envoltarà i se’ls expliqui i en general per la visita realitzada.

Marxem caminant com si fóssim els follets del bosc.

La visita s’acaba amb activitats:

Fent corones i varetes com si fóssim fades, aquesta activitat ha estat dirigida pel educador del museu i/o els educadors o educadores que els acompanya.

Amb la “Dansa de les fades i els follets” que els ensenya la educadora del museu.

I amb aquesta dansa s’acaba la nostra visita a un món màgic.

dilluns, 23 de novembre del 2009

NATUPARK

16/11/2009

Aquestes activitats del Naturpark es poden fer amb les escoles. Una part d’aquest parc està dedicat als infants amb circuits per a nens i nenes de 4 a 6 anys amb una alçada de 1,00m. a 1,20m. Hi ha 14 jocs i amb un recorregut total de 109m. L’alçada màxima de les plataformes és d’1,5m i els infants aprenen diferents valors a través del joc i el acompanyarisme. Un dels aspectes que treballen és el contacte amb la natura, respectar el medi ambient i conservar el nostra entorn.


És obligatori que els pares, tutors, mestres o monitors del parc acompanyin als nens durant el recorregut.

El circuit Infantil té un sistema de seguretat únic a Espanya, de línia de vida contínua, on els nens van sempre assegurats i no es poden treure per si sols el dispositiu de seguretat.

Primerament hi ha el que se’n diu Circuit de pràctiques on tothom ha de passar obligatòriament sota la supervisió d'un monitor abans d'iniciar els circuits verds, blaus, taronja, vermell o negre.

A més a més, abans de començar aquest Circuit de pràctiques el monitor o monitora dóna les explicacions necessàries per al desenvolupament de l'activitat.

Tot hi que l’activitat ha començat un pèl tard, ha estat divertit i hem pogut gaudir dels diferents circuits existents en el parc!


Recomano a aquells amics i amigues que volen anar a passar-s’ho bé tot un dia i aquells que els agrada fer els “saltimbanquis”, ja que s’ho passaran pipa!



















Sessió de Vídeo

23/11/2009

Llenguatge Audiovisual

Hi ha una gran diferència entre:

- Lector: persona que llegeix elllenguatge audiovisual (spns, imatges, etc.).

- Escriptor: persona que crea aquest audiovisual (curt, vídeo, música, pel·lícula, etc.)

Per un infant el llenguatge audiovisual és més interessant que d'altres, ja que transmet emoscions i no pas idees, per tant, els infants o nostres matexios captem més el que ens volen trasmentre (diversió, por, amor, empatia, etc.).

El recurs que segueixes el cine són: imatge-emoció-idea.

Amb el Power Point també podem aplicar aquestes emocions.

A classe hem vist dos tipus de vídeos:

  • Vídeo lliçó

Ens explicaven la història de catalunya amb veu i imatges, per tant, és un vídeo que emet informació. Aquest tipus d'audiovisiual, a les escoles, serveixen per a treballar individualment o amb un grut reduït, ja que serveix per aplicar conceptes que els alumnes i les alumnes ja saben.

Els documentals són diferents, ja que no intenten trasmentre informació sinó emocions i juguen amb aquestes. Són com si fóssin pel·lícules. S'intenta muntar un espectacle per tal de vendre.

Els vídeos que trasmenten fets o "vídeo-lliçons" no són recomenables.

  • Vídeo-motivació

El vídeo-motivació consisteix en una història sense explicació. El vídeo editat d'aquesta manera, que és més emocional, trasmet quecom o el lector res més sobre el que transmeten les imatges i els sons.

Amb el vídeo que hem vist ens adonem que encara que els persotages no parlin ens volen trasmentre aspectes com la força de l'amistat o la lluita.

Ha d'haver una actvitat després de veure el vídeo-motivació, en la qual els infants arribin a la seva conclusió. És interessant veure-ho en grup per contrastar opinions i fins i tot grerar debats.


Movie Maker

Hem fet una sessió molt interessant. Ja el vaig provar un dia per a fer un treball de Comunicació. Les aplicacions que sabia fer eren bàsiques, però avui he après més coses sobre el programa.


La pàctica que hem fet a classe ha estat aquesta:




Qualsevol progrmana de vídeo es poden guradar en diferents formats: wmv (Windows Media Vídeo) , mov, avi (Quick Playes), etc.

El DV i l' HDV són tipus de grandària dels programes audiovisuals. El DV té una grandària d'entre 720-576 i HDV té una grandària més elevada.

El procès per realitzar un vídeo s'ha de següir aquests tres punts:

  1. Capturar el vídeo de la càmera.
  2. Editar.
  3. Convertir-lo en un format que es pugui pujar al youtube.

Creació del vídeo que heu vist amb el Movie Maker:

  • Gravar tots els documents, fotografies, música, etc. en una sola carpeta.
  • Importar el vídeo i agafr les imatges de Blanquerna.
  • El programa ens ho separa per clips.
  • Importem l'audio en el vídeo.
  • Tenim la possibilitat de silenciar amb el botó dret i afegim la música que el reduirem a 1 minut de durada.
  • Fem servir els Efectes i Transicions que es troben a Herramientas. Els Efectes són el que surten a sobre del clip i les Transicions són els que surten entre clips.
  • Cerar títuls. Aquí podem canviar de font i si volem que es vegi superposat es pot moure en l'apartat on posa "título superpuesto". Hem posat text al principi, entre mig hem afegit subtítuls i finalment hem editat el final amb el fi.
  • Finalitzar vídeo: gravar a la carpeta el vídeo que hem editat.
Després de guardar-lo l'hem penjat al youtube i d'allà al bloc persona.

Moment de fer una sortida

Les sortides són una bona manera d'aprendre experimentant i vivenciant, per tant, aquestes es poden dur a terme a Educació Infantil, Primària, Secundària i fins hi tot és recomanable a la Universitat. Sempre som a temps d'apendre, així que no hi edat per començar o deixar de fer sortides.

Per a fer sortides amb infants d'Educació infantil s'ha de tenim en compte els següents aspectes:

1. Com triem el lloc?Hauríem de buscar una empresa de serveis, com ara una escola de granja, que tinguin una oferta adaptada a l'educació infantil.

Cerquem per Internet i, a més a més, anem físicament per a veure l'espai que ocuparan els nostres infants. Ens fixarem en:
  • Resposabilitat civil: que estigui tot en regle.
  • Seguretat: com actuar, la prevenció, l'hospital que seran dirigit si passa quelcom, el pla d'evacuació, la netedat, etc.
  • Pacta del menjar: poder fer una llista de menús, mirar d'on surt el menjar (d'un càtering o si cuinen ells), veure les condicions en que està la cuina i el menjador, etc.
  • Revisió dels labavos: que estiguin nets i adaptats pels infants.
2. Un cop està correcta s'ha de tenir en compte l'oferta educativa: el tipus d'acyivitat que ofereixen , la formació dels monitors i monitores, les exicacions de les activitats, etc.

3. Entre el juliol i el setembre hauríem d'estar les activitats i tot el anterior lligat.

4. S'ha de fer una circular pels pares: fer una carta pels pares, demanar les cartilles de salut dels infants i mirar el tema de les al·lèrgies. S'ha d'evitar donar els mòbils als pares o mares, ja que faria de la sortida una activitat difícil tan per a ells, els mestres i les mestres i el els infants. Hem d'avisar que els pares no poden anar a fer una visita els infants quan ells estan a la sortida, explicar les activitats i com ja hem esmentat abans no fer trucades telefòniques.

5. Hem de mirar el tema dels autocars:
  • Contactar amb uns autocars en concrets, alguns que ja estiguin treballant per a la escola.
  • Buscar i conèixer la oferta de cada companyia, ja que haurem de seleccionar aquell que digui adient.
6. Des del primer moment fins a l'últim s'ha de fer viure la sortida.

7. Fer una recopilació durant una setmana després de la sortida per seguir gaudint de les activitats que han fet i les coses que han après.

No és fàcil organitzar una sortida, però els resultats acostumen a ser positius. S'ha de gaudir vivint i experimentat amb les sortides. Cada sortida que fem aprenem quelcom nou i ens ho passem bé.



diumenge, 22 de novembre del 2009

"Petits arquitectes"

Avui afegeixo una notícia que vaig veure per a la televisió i que em va agradat molt, ja que el dia 17/11/2009 varem estar mirant una de les expossicions que oferien en el MNAC.

Aquest diumenge 22 de novembre s'ha celebrat una trobada de "Petits arquitectes", a la Sala Oval del Museu, que han construït la casa ideal amb l'ajuda d'un munt d'arquitectes podria ser el somni de qualsevol adult, però avui ha estat a l'abast dels més petits. En el marc d'una iniciativa que mira de fomentar l'arquitectura, el MNAC de Barcelona ha convidat 500 nens a imaginar-se la casa de la seva vida.

L'any passat es va obtenir un gran èxit de convocatòria, amb més de 400 nens participant-hi. En aquesta activitat, que enguany formarà part dels actes de l'Any Cerdà, han participat arquitectes i educadors amb l'objectiu de potenciar la imaginació i la creativitat dels nens a través de l'arquitectura. Aquest festival-taller ha estat gratuït, i han pogut participar nens i nenes de 7 a 12 anys. D'una manera lúdica, els arquitectes han animat els infants per tal que pensin i construeixin la maqueta de la casa dels seus somnis.

Els resultats han sorprès i molt els professionals.

Aquesta és una altra manera de jugar, en aquest cas, preparant pel MNAC. Una trobada de professionals i "petits arquitectes" que deixen volar la seva imaginació.

Iniciativa organitzada conjuntament entre el MNAC i l'associació Construint a la Sala.

dissabte, 21 de novembre del 2009

Refexió de la Pel·lícula de Billy Elliot

En el semninari hem fet una sessió per reflexionar sobre la pel·lícula que varem veure l'atre dia, Billy Elliot.

Al mateix temps varem treballar quelcom que treballarem a classe d'educació física. Ens varen passar un qüestionari per tal de fer una reflexió més profunda.

Els resultats d'aquesta reflexió varen ser:

  • Un petit resum de la pel·lícula que ja vaig esmentar l'atre dia.
  • Pel que fa el tema ambiental, les escenes, es desenvolupen a casa seva, un típic barri britànic i a més a més trist, la zona de la mina, el gimnàs i pocs més. Tot i què la majoria d'escenes passis el mateix lloc, com ara en el gimnàs o a casa no es pessada, ja que han sabut treballar bé la combinació entre aquests.
  • Els esteriotips estan molt marcats: el sexe, la figura fort del pare, la figura dèbil del fill, la figura de l'avia que actua com una mena de moble, la imatge de l'home que va el bar, rebuig o males mirades pel seu amic gay i el paper de la nena que sempre observa.
  • El tem,a emocional no es destacat. Les abraçades, els petons, l'afectivitat en sí no desenvolupa massa.
Temes treballats a Educaió física que surten a la pel·lícula:

  • Segons els conceptes llegits previament, en els discuros de masculinitat i femenitat ..., no és el mateix sexe que gènera cosa que estic totalment d'acord.
- Sexe: és quecom bilògic i aquest es pot ser de dues classes sexuals: masculí i femení.
- Gènere: és quelcom psciosocial que s'assignen als homes i a les dones.

Per tant, el sexe està determinat per les característiques genètiques, hormonals, fisiològiques i funcionals que els éssers humans ens diferencien biològicament, mentre que el gènere és el conjunt de característiques socials i culturals assignades a les persones en funció del seu sexe.
  • Quan l'infant neix ja el classifiquen en un gènere, per tant, tedim a marcar les diferències molt aviat.
Des de petits, els infants, reben valors i creences que delimiten aspesctes o aspiracions socials que segons el sexe han de tenir, són educats per a comportar-se de certa manera a partir de la diferència sexual sense que això es relacioni amb les capacitats reals dels individus.
  • Sense donar-se els pares, que estan influenciats per la societat, influeixen els infants en la contrucció d'arquetips de gèneres.
Per tant, per als infants pot sembla d'allò més normal que mentre les mares netejen tota la casa el pare no fa res o bé està tota l'estona enganxat a la tele o l'ordinador. Els infants acostumen a "copiar" el què veuen a casa i si els tutors de l'ifant no canvia aquesta manera de fer o aquesta visió, l'infant trirà un concepte equivocat del tema.

  • El mass-media també és un gran influenciador del tema anterior, ja que classifiquen tots els anuncis en gèneres mitjançant els efectes sonors i visuals.
És un gran error per part del mass-mèdia, ja que crea unes il·lusions als infants que no existeixen, per tant, aquest es pot sentir malament. A més, per què posar tots els anuncis de les nines de color rosa amb veus tan suaus i dolces? Per què pels nois aquests anuncis tan agressius? Potser perquè les nenes han de ser princesetes, cuidar de la casa, els infants, ... i els nois uns "matons" que estan preparant-se per anar a la guerra? Ho trobo una mica patètic, ja que si de ben petits no els diferencièssim entre gèneres ni per mitjà de mass-mèdia o la societat aquests infants sabrien de tot una mica, cosa que avui en dia és escassa.
  • Indubtablament crec que les pràctiques docents afavoreixen en la construcció de discursos tipificats de gènere, ja que aquests estnm tipificats per a la societat en què vivim.
S'hauria d'intentar treure la típica frase "diga-li a la mare ", ja que d'aquesta manera els infants poden pensar que les mares són el centre, les que ho fan tot (anar a les reunions de pares, posar l'esmorzar a l'infant, anara buscar-lo a l'escola, portar-los a l'activitat corresponent, etc). Per tant, deixa molt de banda la feina que pot arribar a fer un pare, crec que els pares també estan capacitats per fer aquestes coses, però nosatres mateixos tendim a fer servir una expressió en concret "diga-li a la mare " en comtes de "diga-li a la mare i/o el pare". De la mateixa manera passa amb els mots nens, en la nostra societat ens referim a nens i nenes, però en cap moment direm nenes. Per no caure en aquest error podem fer servir la paraula infants.

  • L'efecte pel desenvolupament de l'infant dasada en discursos tipificats de gènera podria se convertir-se en un mascliste o una femenista.
Els nens acostumen a veure a les nens jugant a nines, cuinetes o altres jocs similars, en canvi, els nens juguen a futbol, un pesport que no acostument a jugar les nenes, per tant, quan ho fan estan mal vistes. Aquest resultat és la influència dels mitjans de comunicació, del qè veuen a casa, el carrera, en fi... el dia a dia a la nostra societat. Això perjudica a l'infant, ja que no té opció de tria.
  • No hi ha activitats físiques o esportives exclusivament per nois o per noies. En principi tots els jocs són tan per nois com per noies, però el mass-media o els pares i les mares dificulten aquests aspectes, ja que cusasi sempre hi ha la tendència en els anuncis, que ho em explicat abans, a separar-ho per gèneres i passa igual amb la familia.
Crec que els jocs al principi es poden adaptar de tal manera que no es diferenci en cap gènere. Per tant, es pot jugar perfectament sense dir que aquest és un joc de nens i aquest de nenes, sinó estanderitzar els jocs. No hi ha joguines per nenes i joguines per a nens. Aquest fet està molt marcat per la societat, cosa que fa que els nens jugin amb cotxes i nenes amb nines. Això cambia ales aules, ja que tan nens com nenes tenen opció de triar el què vol jugar sense ser jutjat o jutjada.
  • Les conseqüències d'una societat adulta que ha educat en base arquetips de gènere poden ser que els infants repeteixin allò que veuen a casa, al carrer o a la televisó... cosa difícil de canvia.
Els arquetips imposat o ja definits costen de canviar, és molt difícil canviar quelcom que està establert des de fa molts anys. Encara que, des de l'educació s'intenta que aquests es modifiqui a poc a poc, però és un procés molt i molt llarg.
  • Avui en dia, culturalment, l'educació física juga un gran paper pel que fa el culte del cos.
Avui en dia es dóna molta importància al culte al cos i per aquesta raó hi ha una gran demanda social de la seva educació. L'objectiu de l'Educació Física és desenvolupar les capacitats i habilitats instrumentals dels infants. L'educació física serveix per a conèixer el propi cos, la conducta motriu i també implica aspectes expressius, comunicatius, afectius i cognoscitius. Per tant, l'educació ha de promoure la comprensió del cos i de les seves possibilitats i conèixer i dominar diferents activitats corporals i esportives per al desenvolupament personal.

Educació Física

“Acció pedagògica que contribueix a l'educació integral de la persona. Utilitza en les seves activitats d'ensenyament/aprenentatge l'activitat motriu amb l'objectiu d'educar. La vivència de l`alumne esdevé eix de l'acció pedagògica”. (Lleixà, T., 1996)



dijous, 19 de novembre del 2009

Treball grupal a la blogosfera

El nostre grup, format per cinc noies, hem volgut fer un treball i una investigació sobre els jocs en l’etapa infantil. Les diferents possibilitats que tenim d’aprendre jugant. No tan sols es pot apredre fent manualitats, música o altres, sinó que mitjançant les diferents xarxes que ens ofereixen les noves tecnologies.

El joc és una manera d’experimentar quelcom del nostra entorn i, d’aquesta manera, fomentar el desenvolupament de l’infant. Mitjançant el joc i la seva repetició, si convé, fa que l’infant experimenti i s’adapti emocionalment i sociablement. A més a més, mercès a les repeticions milloren les qualitats
físiques

A partir del joc l’infant rep molta informació cosa que amb l’ensenyament obligatori de cada dia ho dificulta. Amb els jocs retenen més la informació, ja que tenen l’experiència d’haver practicat unes activitats tot jugant, per tant, alhora de recordar algun concepte, els infants, recorren a aquell joc que van fer.

El joc fa que l’infant sigui més creatiu, la concentració, l’associació, l’anàlisi, etc. aprendre coses a partir del joc és molt ric.

La pràctica de la blogosfera tracta de crear una xarxa social per tal de comunicar-nos entre nosaltres.

Una de les meves companyes de grup, la Marta Riera, ha contactat amb mi perquè havia vist una entrada interessant que havia fet sobre les Aportacions de les TIC a l'Educació Infantil. Ella em recomenava d’anar a visitar el bloc d’una altra companya, la Nerea Fulgencio, que va fer una entrada sobre els jocs online en la etapa infantil. Avui en dia quasi tothom fa servir la tecnologia, per tant, els infants també comencen de ben petits. Això està bé, mentre que es faci amb algun objectiu, en aquest cas seria que aprenguessin tot jugant amb l’ordinador.

La Nerea també havia visitat el bloc de l’Hèlia on recull pàgines amb jocs del món de les ciències naturals. Està molt bé, ja que aprenen coses de la natura mitjançant una eina diferent, que és l’ordinador.

Qui s’imaginava que es podia aprendre tantes coses tan sols clicant amb el ratolí?

Com hem dit abans hi ha moltes manera d’aprendre. Una de les companyes, la Laura Rovira, ha fet una entrada on ens explica coses sobre “la cesta de los tessoros” i li he donat també la pàgina del meu bloc on he fet una entrada sobre el mateix tema.

A més a més de contactar amb les companyes del meu grup una companya de classe, la Laia Nieves, m’ha comentat en el meu bloc en una apartat sobre l’audició, ja que ella i les seves companyes havien estat treballant sobre la música en l’etapa infantil. Em deia que visites el seu bloc si m’interessava quelcom sobre l’audició, ja que ella va fer una entrada sobre l’audició amb vivències personals i també em facilitava altres pàgines on podria ampliar els apunts que estava fent.

Avui he fet una entrada d’un joc que pot ser molt interessants pels infants i fins hi tot per més grans, s'anomena "Capaços de jugar" . Aquest joc es troba al portal d’Educàlia, en l’apartat d’infantil i primària i dins de jocs.

Espero que poguem disfrutar amb totes aquestes aportacions.

A jugar!!!

"Capaços de jugar"

D'acord amb l'entrada que parla dels jocs infantil en el bloc de la Nerea, la Marta i la Laura us proposo un joc que es troba al portal de Educàlia. Aquest apartat s'anomena “capaços de jugar” .

La part que he triat ha estat “capaços de jugar” que ho trobem dintre de l’apartat de jocs del portal de Educàlia, la meva tria ha estat degut a què he considerat que a més de ser un joc amb el que es pot divertir-se ajuda a prendre consciència de què per a les persones sense discapacitat són coses insignificants per a les persones que les pateixen són tot un repte, coses com una rampa per un minusvàlid o un semàfor per un cec poen convertir-se en tot un repte per ells.

Amb aquest joc es pot experimentar com és viure i sentir-se com una persona cega, sorda o amb problemes de mobilitat i al mateix es fa d’una forma divertida i entretinguda, aquest joc permet apropar-te com se senten les persones amb aquestes discapacitats però d’una forma amable.

Ets capaç de moure’t en una cadira de rodes?

Aquesta activitat planteja les dificultats que les persones amb problemes de mobilitat tenen per desplaçar-se per la ciutat degut a la falta de recursos per ells en molt llocs de la ciutat.

Aquets joc amb diferents nivells de dificultat presenta les situacions que una persona amb cadira de rodes viu diàriament al desplaçar-se, l’infant ha de salvar aquestes dificultats construint rampes, col·locant ascensors, fincant rampes als autobusos, etc. A cada nivell, els impediments són més grans i el temps que té l’infant per solucionar els problemes es va reduint. Ets capaç de reconèixer a cegues?

Aquesta activitat ensenya als infants que sense la vista també som capaços d’identificar les coses que ens envolten, per fer-ho els ensenya a ajudar-se de l’oïda.

En el joc es presenta el cas de la ceguesa i per mitjà d’un joc de sons, l’nfant ha de els diferents animals que formen part de la granja. Es un joc encertat ja que a part de divertir-los aprenen que el sentit de la vista no es únic i que un sentit com l’oïda també pot ser un aliat per identificar les coses que els envolten. Aquest apartat ensenya als nens i nenes la importància dels sentits. Ets capaç de llegir la llengua de signes o els llavis?

Aquesta activitat els ensenya que el llenguatge oral no és l’únic amb el que les persones es poden expressar, les persones sord-mudes utilitzen el llenguatge de signes i els nens podem per mitja de activitats comprovar ells mateixos comprovar el seu funcionament i aprendré a utilitzar-lo.

El joc consisteix en presentar tres paraules i la seva traducció al llenguatge dels signes, desprès les paraules se’ls presenta en llenguatge dels signes i ells han de recordar de quina paraula es tractava, això es fa amb diferent grups de paraules. La dificultat va en augment fins que se’ls mostra una frase utilitzant les paraules apreses. La dificultat del joc augmenta a mida que s’acumulen paraules i combinacions entre elles. Considero que és el millor que se li pot donar a un infant, aquí troben diversió i joc mentre aprèn, ells s’ho passen bé i al mateix temps els hi mostren el seu entorn. És una bona manera per entretenir-se i aprendre.

diumenge, 15 de novembre del 2009

La Família d'Instruments

12/11/2009


Els instruments principalment s'agrupen en 4 famílies:

1. Cordòfons: so produït per les vibracions de les cordes. Dins d'aquesta família existeixen 3 tipus de cordes:



  • Corda Fregada: s'utilitza l'arquet per produir el so (violí, viola, violoncel, contrabaix).

  • Corda Pinçada: són aquells que fem servir els dits o una pua per a tocar-lo (arpa, guitarra).

  • Corda Percudida: és quan un martell pica contra unes cordes (piano)

2. Aeròfons:és el so a partir de les vibracions de l'aire. Hi ha 2 tipus:



  • Vent Fusta: aquest pot ser de bec (flauta de bec), de bisell (flauta de pan) i de llengüeta (gralla)

Dins del vent fusta s'inclouen la flauta travessera, l'oboè, el clarinet, el fagot i el saxo ja que són instruments de fusta d'origen.



  • Vent Metall: són els instruments com ara la trompeta, el trombó o la tuba.

3. Membranòfons: el so és produït mitjançant les vibracions d'una membrana. Existeixen 2 tipus:



  • Determinats: aquests sons es poden afinar (timbales).

  • Indeterminat: són sons que no es poden afinar (pandereta).

4. Idiòfons: és el so del propi instrument, aquests pertanyen a la percussió. També hi ha 2 tipus:


  • Determinats: carilló, xilòfon.

  • Indeterminat: triangle, cròtals.

Però, avui en dia, hi una cinquena família que són els Electròfons. El so prové de la electricitat, uns exemples d'aquesta família podria ser la guitarra elèctrica i el violí elèctric.



A Educació Infantil per explicar i conèixer la família dels instruments els explicarem a partir de la contrucció d'una casa. Hi haurà un director/a presidint la casa, a la primera planta hi hauran els intruments de corda, el segon els intruments de vent, en el tercer hi haurà la percussió i per a la xemeneia surtirà la música.


La Casa dels Instruments



Música per Nadons

03/11/2009

Hem vist un vídeo casolà fet per una alumnes de tercer curs d’educació musical i la educadora, en aquest cas la Núria.

Aquest va ser un programa engegat per l’ajuntament de Barcelona. Concretament aquesta sessió es va dur a terme el dia 27 d’octubre del 2009.

Què surt en el vídeo?

Instruments acompanyats amb diferents cançons. La primera cançó ha estat una per dir bon dia a tots els infants i els seus acompanyants.

La educadora utilitza una cinta en una de les cançons per tal de captar l’atenció dels infants.

Fa servir una flauta d’èmbol per treballar la intensitat (fort i fluix). Aquests sons els podem fer servir quan pugem o baixem el nen o la nena després de canviar-lo.

Han estat cantant una cançó i tocant un instrument per fer una dansa tots junts.

Després han fet una cosa molt interessant. Han posat els nens damunt el piano, mentre que l’educadora tocava, perquè els infants notessin la vibració que feia l’instrument.

Han seguint amb una audició preparada pels alumnes de tercer curs d’educació musical. Els instrument que apareixien eren la caixa, la trompeta i la guitarra. Mentre feien el recital pels infants, els músics miraven els nens perquè s’engresquessin més i fer que es sentissin més a prop d’ells. Els nens i les nenes reaccionaven davant la música i l’atenció que els mostraven els música, per tant, s’acotaven tot encuriosits per escoltar millor.

Van haver d’improvisar ja que els infants volien més música, s’ho passàvem d’allò més bé. Com que els infants estaven encuriosits intentaven tocar els instruments, hi havia vegades que ni tan sols el músic podia tocar ja que els nens i les nenes estaven per allà en mig intentant mossegar o tacar l’instrument.

Ja cap al final de la sessió la educadora treu la capsa del instruments. Allà hi havia molts instruments diferents perquè els infants poguessin mirar, tocar, “menjar”, sacsejar per fer-lo sonar, per tant, experimentar. Mentrestant els música seguien tocant.

Un cop acabat, tornada a la calma amb una cançó dolça d’acomiadament.

Amb aquesta sessió els pares estaven molt còmodes i els infants i els músics gaudien amb l’activitat.

Al principi els pares retenien o controlaven molt els infants, però a mida que anaven agafant confiança els deixaven anar. Finalment els nens es divertien sense la intervenció del familiar, encara que si sorgia algun petit problemes intervenien.

dissabte, 14 de novembre del 2009

Seguim amb les qualitats del so

05/11/2009

Durada

La durada fa referència a un so llarg i o curt. Per treballar aquesta qualitat podem fer servir instruments que vibrin.

Per treballar la durada podem agafar diversos instruments: campanes címbals (plats), cròtals (xinxines), pels sons llargs i uns claus pels sons curts.

Tots aquests instruments s'han d'agafar sense apretar massa ja que així podrà ressonar.



Estimulació sonora que provoca un moviment



  • Ara us mostro un joc grupal anomenada "Medusa", té aquest nom ja que s'ha de moure's com una medusa.

El joc consisteix en escoltar algun so de qualsevol instrument, mentre existeixi el so, els infants es desplacen i quan deixa de sonar s'aturen.


  • Una variant del joc seria fer-ho amb parelles.

Ens posarem amb les cames una mica separades, per no perdre l'equilibri, però els peus han d'estar sense moure's ni pèl, com si estiguessin encolats a terra. Després posarem mà contra mà i hem d'anar movent-los tal com indica l'instrument.

  • Aquest és una altra variat del joc anterior, és un joc col·lectiu.

Hem de fer el mateix que hem proposat a la variant anterior, però tots junts fent un cercle.


  • Podem jugar caminant amb passos curt i/o llargs com si fóssim astronautes.


O bé fem veure que agafem estrelles amb el sons curts i podem accionar un moviment mitjançant les mans, un mocador o un altre materials pels sons llargs.




Pregrafia de la Durada






És una estimulació tàctil. S'ha de picar per fer un so curt i dibuixar una sanefa a l'esquena del company per fer els sons llargs, mentre un dels companys dibuixa aquesta l'altre ha de realitzar el so fins que deixi de dibuixar-la (tuuuuuu....). Per tant, amb aquest exercici estem reproduint la durada.



Més endavant aquesta grafia de la durada es convertirà en:










Timbre



El timbre és distingir la veu de l'instruments, és a dir, el seu color.



Podem construir un instrument amb una càpsula d'un ou "Kinder". Dins d'aquest posem arrós, o un altre material perquè pugui sonar.



Diferència entre:



  • Objectes sonors: són aquells que l'infant converteix l'objecte amb un so sonor. Com ara amb gomes de les carpetes, amb les cadires, picant una taula, etc.


  • Materials sonors: són els educadors que posen el material perquè l'infant manipuli. Com ara les bosses de plàstics que poden fer sons fort-fluix o llarg-curt. També podem construir un instrument com el que hem esmentat abans, podem agafar una ampolla de plàstic amb quelcom dins, amb qualsevol materials que creim adient perquè l'infant pugui investigar com sona cada instrument.


  • Instruments: Són el instruments que hi ha a una classe, com ara el triangle, el carilló, els cròtals, etc., tot aquest material s'ha de cuidar per no fer-los malbé. Els instruments podem fer servir per crear expectació.


Joc que podem realitzar



  • Tren : podem fer tres fileres, cada un representa un tren diferent. La primera fila és el tren del triangle, el segon el tren de les maraques i el tercer el tren del pandero. Aquests tres tan sols poden sortir de la estació quan senten el so del seu instrument.


Aquest joc serveix per treballar l'atenció, la reacció, la percepció i l'atenció de l'infant.



Pregrafia dels instruments




El so d'un material simbolitza un altre so en concret. Per comprovar aquest fet hem fet un exercici a classe que també ho podem realitzar amb els infants.


El nostre grup hem simulat una història sonora. Es tracta de composar una música descriptiva, però a partir de diferents sons.


Historieta "Arribant a casa": so del caminar (amb l'estoig), so del vol d'un colom (amb les fulles d'un llibre), el so del colom (grrr... amb la veu), el so alguna cosa que haguéssim trepitjat ( amb bosses de plàstics),m el so d'un gat (miauuu... amb la veu), el so quan piques una porta (toc toc), el so de quan s'obre la porta (nyiii... amb la veu) i finalment es tanca de cop (pom! -so final fort-).

dijous, 12 de novembre del 2009

El vestit nou de l'emperador

Aquesta és la història d'un emperador tan presumit que va acabar sent la riota de tothom.
Hi havia una vegada un emperador que vivia en un país molt, molt, molt llunyà..., més llunyà que la Cotxinxina. I era tan presumit que es passava el dia emprovant-se vestits i barrets, capes i corones davant dels centenars de miralls que havia fet penjar per tots els racons de palau.

Fixeu-vos si n'era, de presumit, que cada dia de l'any estrenava una peça de roba.

Atrets per aquesta fama de presumit que tenia l'emperador, un dia van presentar-se a palau dos impostors fent-se passar per uns reconeguts modistos del món de la moda. Però el més important de tot és que van dir que tenien al seu poder la tela més bonica del món, una tela tan prodigiosa que es feia invisible als ulls d'aquelles persones que eren ximples o dolentes.

Quan la notícia va arribar a orelles de l'emperador, immediatament va ordenar que li fessin un vestit amb aquella fabulosa roba que es feia invisible. Els dos farsants van acceptar la feina, però a canvi li van demanar un bagul ple de monedes d'or i pedres precioses. Així doncs, de seguida que van rebre els diners van començar a fer veure que cosien, però a les seves mans no hi havia res.

Al cap d'uns quants dies, l'emperador va cridar un dels seus ajudants de cambra i li va ordenar:

- Vés a veure com va tot, però torna de seguida a explicar-m'ho, que em moro de ganes de veure com queda el meu vestit nou.

L'home va anar al taller on treballaven els farsants i es va quedar glaçat quan els dos personatges van portar-lo davant d'un maniquí que estava completament nu, sense ni una trista peça de roba que el tapés.

- No us sembla magnífic? -va preguntar un dels dos impostors.

El pobre ajudant de cambra no hi veia cap vestit, però, com que li feia por de quedar com un ximplet o com una mala persona, va contestar:
- És preciós! Jo diria que és un vestit insuperable, extraordinari! I així mateix ho comunicaré a l'emperador.

El servent va tornar corrents davant l'emperador per explicar-li les bones notícies.

- Majestat -va dir-, amb aquest vestit sereu sens dubte l'home més elegant del planeta. No us podeu imaginar que bonic que és el vestit. Sereu la sensació del regne! La vuitena meravella del món!!!

Davant l'allau de lloances, l'emperador no va poder resistir la temptació de comprovar-ho en persona.

I és clar, l'emperador tampoc no va veure cap vestit que cobrís el maniquí. Però també va reaccionar igual i, per por que no el prenguessin per un beneit o per un dolent, va exclamar entusiasmat:

- Tot allò que m'havien dit és cert! És un vestit meravellós, digne de mi! El vull estrenar la setmana que ve, per la festa major.

I els dos falsos sastres, mentre s'esforçaven per aguantar-se el riure, van comprometre's a tenir-lo acabat. Però van dir a l'emperador que s'havia de fer càrrec que treballar amb tantes presses era més car. I sense tallar-se gens ni mica, li van demanar més monedes d'or i més pedres precioses.


Per fi va arribar la festa major. Aquell dia, de bon matí, els dos sastres mentiders van presentar-se a les dependències de l'emperador. El van despullar i van fer veure que el vestien amb la roba inexistent.

- Meravellós! I l'estampat és elegantíssim! -va dir el primer.

- El tall és perfecte! Com un guant! -va afegir-hi el segon.

L'emperador es mirava i remirava a tots els miralls que l'envoltaven, però no hi havia manera de veure cap vestit. No va dir res, no va gosar obrir la boca de nou per la mateixa por que algú pogués pensar que era un emperador beneit o malvat.

Al cap d'una estona va arribar el moment de la cerimònia. L'emperador havia de saludar els homes i les dones més importants del país. Els patges que l'acompanyaven van fer veure que agafaven la cua del vestit i així, despullat com havia vingut al món, va presentar-se davant la multitud que s'amuntegava per veure el famós vestit de l'emperador.

L'emperador caminava majestuosament. "Magnífic!", "imponent!", "formidable!", "preciós!", cridava la gent quan el veien passar. Ell es pelava de fred, però ho dissimulava molt bé convençut que tothom, menys ell, era capaç de veure el vestit.

La farsa va durar una bona estona. Ningú no s'atrevia a dir res per por de quedar com un ximple o com una mala persona.

I així va ser fins que una nena petita va dir:

- Però si no hi porta res, al damunt!

I un altre nen igual de petit va afegir:

- Però si va despullat!

I va ser llavors que tothom va atrevir-se a reconèixer la veritat. I l'emperador, vermell com un tomàquet, va adonar-se que s'havia presentat davant els seus súbdits despullat com un nadó i que havia sigut víctima d'un engany.

Com que havia fet tant el ridícul, van suspendre tots els actes de les festes. Quan va arribar a palau, l'emperador, amb una bona calipàndria, va jurar que no es tornaria a deixar enganyar i que, d'ara en endavant, mai més no es refiaria de la gent que l'envoltava, d'aquells que només li deien allò que ell volia sentir.

Els dos impostors que l'havien enredat van desaparèixer amb les monedes d'or i les pedres precioses i ningú no en va saber mai més res. I l'emperador va deixar de ser tan presumit i va saber agrair a aquella nena i a aquell nen la sinceritat que li havien demostrat.


Guió: J. M Hernández Ripoll




Tarda de cine amb "Billy Elliot"

10/11/2009

La història és d'un noi, Billy Elliot, que té onze anys i viu amb el seu pare, un miner vidu, el seu germà i la seva àvia. La pel·lícula transcorre durant la vaga minera de 1984 a Durham, Anglaterra. Aquest noi va cada dia a classes de boxa en un gimnàs. Un dia els diuen que compartiran una part del gimnàs amb una classe de dansa. Un des dies que Elliot està al gimnàs sol practicant perquè li ha manat el monitor, decideix incorporar-se a les classes de dansa i descobreix la seva vocació, tot i que ho manté en secret davant la seva família, ja que la família viu una època difícil i no acceptarien que un noi fes ballet.. La senyora Wilkinson, la seva professora, s’adona del talent del seu alumne i l’ajudarà a preparar la prova d’ingrés a la prestigiosa Royal Ballet School de Londres.






Els personatges principals són: Jamie Bell, Julie Walters, Gary Lewis, Jamie Draven i Stuart Wells.


Tot i que ja l'havia vist em va emocionar molt, se'm queien llàgrimes sense adonar-me'n. Em va encantar. Crec si la tornès a veure tornaria a emocionar-me, ja que transmet molts sentiments alhora (ràbia, alegria, ira, satisfacció, ...).

Pràtica del Edu365 i Educàlia

Hem estat treballant amb dues eines, http://www.edu365.com/ i http://www.educalia.org/, que són uns portals educatius.

La pràtica consistia en el següent:

1. Visitar els dos llocs web.

2. En un arxiu de Word, cal:
  • Descriure i comparar les seves parts principals, posant links d'exemple.
  • Descriure i valorar i plantejar l'a utilitat educativa d'una part concreta d'una de les dues webs.

3. Gravar i pujar aquest arxiu a http://www.scribd.com/ (no cal registrar-se si no voleu), des de la web d'scribd entrar en el document ja pujat i cercar el codi embed.

4. Amb el codi embed publicar el document al bloc.

El resultat d'aquest exercici ha estat aquest:


EDU365-EDUCALIA2

dilluns, 9 de novembre del 2009

Discurs de Steve Jobs a Stanford

Steve Jobs és un gran comunicador que sap emocionar als seus seguidors. A Stanford Commencement Speech va explicar en tres històries la seva filosofia.


En la primera història parla sobre el què ell considera la connexió de punts. Hem d’aprendre en la diversitat, encara que tinguem la percepció de què no estem invertint bé el nostre temps. La diversitat de coneixements ens permetrà establir connexions entre punts aparentment distants.
A la segona història parla sobre l’amor i la pèrdua. Hem d’estimar, sentir i creure en el què fem. Aquest valors són els que ens donaran força per afrontar amb èxit les adversitats de la nostra vida.


La tercera història parla sobre la mort. El nostre temps té un límit que tendeix a la mort. La millor manera d’aprofitar el temps és pensar que avui és el nostre darrer dia. Això ens porta a fixar-nos en el nostre interior i a donar el millor de nosaltres mateixos.





Amb les seves presentacions Steve Jobs ven experiència i ven somnis. I ho fa per mitjà de titulars, amb missatges curts però plens de contingut, les seves presentacions són simples però és capaç de centrar l’atenció de qui l’escolta i no dóna temps a què aquest es distregui o perdi l’ interès , el seu missatge té una gran càrrega emocional i és capaç de transmetre emoció i entusiasme.


El que explica Steve Jobs pot ser més o menys encertat, però el que és indubtable és que és un gran comunicador, que sap crear empatia amb la gent i transmetre emocions.

Google DOCS

04/11/2009

El Google Docs és un servidor de google que està en 14 idiomes diferents, entre ells el català, que es pot seleccionar. És un espai personal en què pots crear documents de text, fulls de càlcul, presentacions, formularis, etc. És molt complet, a més a més, oferix una revisió ortogràfica. Els documents que creem també es poden penjar en el bloc personal.

També et permet compartir tots aquests fitxers de manera que pot converir-se em quelcom col·laboratiu.

Hem de diferenciar entre:
  • Compartir: tan sols deixes escriure les persones que cadascú vol.
  • Publicar: ets tu qui escriu, sense que ningú hi pugui accedir.

També hem de distingir entre un treball sumatiu i un treball col·laboratiu, aquesta diferència la podem trobar definida al bloc de gestió de l'assignatura:Treball col·laboratiu: documents de Google.


Treball realitzat a classe i pràctica a realitzar fora de classe de forma individual (explicació del què hem fet):

  1. Crear i compartir un document de text: primer de tot, una de les companyes de classe ha començat a escriure. Hem creta un document on una de les companyes ha organitzat una festa. Un cop una escrivia una altra contestava a la pregunta o quelcom que es plantejava. Hem fet una llista dels convidats, el menjar i begudes que portaríem cada una de nosaltres, un enllaç del google maps per saber on viu i per últim hem afegit la foto de cada persona que assistirà a la festa. Hem intervingut amb el professor que l'hem convidat a la festa, però hem sembla que... Quan algú acabava d'escriure o intervenir clacàvem F5 i ens sortia la informació actualitzada.
  2. Crear una presentació, compartir-la i emprar-la com una eina de comunicació: per a fer la presentació hem plantejat possibles temes del treball d'història de l'art, per tant, hem fet una pluja d'idees. Cada una ha triat un tema que per a ella li semblava interessant (Grècia clàssica, catalanisme polític, la prehistòria, termes romanes a Barcelona i l'art Nouveau).
  3. Crear un full de càlcul i un formulari: aquesta activitat l'hem fet a partir de l'altre. Hem escrit a cada casella un dels possibles temes d'història de l'art i hem fet votacions. Cada una de les membres havíem de triar un dels temes proposats. També hem intentat construir un gràfic per veure com havia quedat les votacions, ens va costar, però finalment ho hem aconseguit trobar on estaven emmagetzemades el resultat de les votacions (s'ha d'anar a formulari i després a mostrar un resum de les respostes).
Aquest últim és un programa un pèl més complex que el de les presentacions i els documents, però s'ha d'anar treballant per dominar-lo.

12 propostes d'ús creatiu i multimedial del programa Power Point

02/11/2009

Hem seguit parlant de les diapositives del Power Point. El mestre ens ha ensenyat un Power Point que contenia 100 diapositives amb una transmissió de 2 segons. Cada vegada que canviava la sèried'imatges del mateix tema s'anava canviant de música.


Ens han ensenyat diferents Power Points que feia referència a la lectura que varem haver de fer a casa: 12 propostes d'ús creatiu i multimedial del programa powerpoint.


  • Joan Terré: Aquest "PP" pertanyia a la pàg. 6 del penúltim paràgraf del text que hem llegit.


"Joan Ferrés7 (1992) ens parla de la funció motivadora del vídeo a l’escola, fent referència a les capacitats que té el llenguatge audiovisual com a transmissor d’emocions i com aquestes poden motivar grups de persones vers unes actituds concretes. Un joc suggerent d’imatges i músiques triades amb una finalitat concreta i muntades amb PowerPoint a manera de seqüència té les mateixes capacitats comunicatives que un fragment de vídeo. En aquest punt seria el professor el qui construiria aquesta seqüència a fi d’iniciar una classe per treballar, per exemple: l’anorèxia i la bulímia en una sessió de tutoria. També podria el Professor encarregar a alumnes de secundària cercar les imatges, el sons i crear el PowerPoint als propis alumnes. En el primer cas l’aprenentatge es donaria en el moment del debat a classe i en segon cas l’aprenentatge també es produiria en el moment de la creació."


  • Descobrir Gaudir: està situada a la pàg. 4 a l'últim paràgraf i pàg. 5 al primer paràgraf. Aquestes fan referència als canvis de diapositives mitjançant diferents botons.


"L’ús de recursos multimedials és un dels avantatges en les presentacions, així doncs les primeres propostes van encaminades en aquest sentit. La primera podria ser aquella que substituís les tradicionals diapositives de fotografies, que tant fèiem servir i que encara utilitzem en matèries, com ara la història de l’art en la que una darrera l’altra se’ns van mostrant imatges de monuments i altres obres, mentre el professor fa les seves explicacions.
En aquest cas, la proposta seria crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar a sobre s’obrís una nova diapositiva amb la foto en qüestió ampliada, a més és podrien habilitar altres diapositives amb detalls d’aspectes destacables. Caldria acompanyar tot plegat d’una sèrie de botons per poder anar i tornar de les diferents diapositives i facilitar així la bona navegació per la presentació."


Ambdues són exemples d'usos creatius:

  • Benvinguts a l'escola


  • Els hàbits/ tinc pipi o caca: aquesta idea està a la pàg. 5 en el 3r paràgraf cpmençant pel final.


"La interacció amb el grup classe ens dóna peu a un grup de propostes interessants, com ara la de crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correctes fer una sessió de repàs d’un tema o de coneixements previs diferent i molt motivadora, talment com si es tractés d’un joc realitzat pel conjunt de la classe. En aquests cas les possibilitats d’interactivitat del propi programa acompanyen a la interacció amb el grup classe."


Ambdues són exemples d'ús tradicional.