dimecres, 30 de setembre del 2009

Conceptes i el món auditiu

CONCEPTES

So: són vibracions = moviments
Silenci: no existeix el silenci absolut = immobilitat

J.Cage dóna importància al silenci.

Diferència entre so i soroll:
So: ona regular que dóna quelcom agradable. És musical.
Soroll: es defineix com quelcom desagradable, però avui en dia és una melodia intensionada.

Definicions de Música

- Art que expressa mitjançant l’ordenació del so.
- Una ciència que estudia la qualitat dels sons i el silenci.
- So organitzat.
Ritme = estrutura
Escala: ordenació ascendent o descendent.

* Cançons treballades a classe:
- Quinze són quinze
- Do, re, mi al jardí
- Toc toc

EL MÓN AUDITIU

El món sonor va més enllà del món visual.

SO:
- Tos: molest, greu, sec, curt, ...
- Sirena: llarg, repetitiu, urgent, interval (agut/greu), to, continu, ...
- Gat: tendre, dolç, cansat, trist, tímid, fluix, ...
- Vaca: pesat, monòton, llarg, greu, ...
- Cotxe: llarg, vibrant, ...
- Vent: suau, fluix, sigil·lós, ...
- Porta: varem cantar la cançó del Toc toc

Qualitats del so:

- To: altura sonora, produïda per les vibracions per segon. Pot ser agut (més vibracions) o greu (menys vibracions). El músic fa servir el nom de les notes (do, re, mi fa, sol, ...)
- Intensitat: Es fan servir els reguladors que poden ser fort - fluix (pp/p/mf/f/ff) i creixent - decreixent.
- Durada: pot ser llarg o curt i el músic fa servir els valors (blanques, negres, corxeres, semicorxeres, ...)
- Timbre: és el color de l'intrument, és a dir, el so del piano, un violí, una flauta, ...

* Per més informació: està explicat en el quadern a la pàgina 14

AUDICIÓ: escoltar música

Percepció del so:
- Sentir: és un acte involuntari i fisiològic.
- Escoltar: hi ha una intenció, atenció i voluntarietat, és a dir, és un acte afectiu.
- Entendre: és comprendre, raonar, relacionar, per tant, un acte mental.
S’ha de tendir cap a una escola sana, és a dir, voler que escoltin i no pas sentin.

Audició:
+ Directe: sempre ha estat en directe, hem de portar els nens a escoltar música en directe o bé tocar alguna cosa nosaltres mateixos.
+ Enregistrada: Hem de fer d’intermediaris entre el nen i la música, ja que es nens han d’arribar a entendre-la a poc a poc. Hi ha dos tipus:

- Àudio: posar un fragment.
- Audiovisual: ensenyar el nen en imatges el què ha escoltat, però s’ha d’anar en compte ja que fixen l’atenció en el vídeo i no tan en l’àudio.

De 0-6 anys se’ls ha de posar fragments que durin entre 30’’ i 2’ per tal de què capti més atenció.

* Audicions fetes a classe:
- L. Anderson: La màquina d’escriure (1950).
- Rimsky-Korsakov: El vol del borinat.

Us deixo aquí la web de la pàgina del Calaix de Música:

http://grups.blanquerna.url.edu/musical/

1 comentari:

  1. Hola Júlia, sóc la Laia Nieves, i he vist que en aquest apartat fas referència a l’audicó.
    Jo, per fer el treball de la blogosfera m’he centrat en l’audició i tinc informació de vivencies personals i de llocs on pots trobar mésinformación que crec que et podràn ser útils per ampliar apunts. Esper-ho que t’ajudi o que t’agradi.

    Laia Nieves.

    ResponElimina