dimarts, 24 de novembre del 2009

MNAC: Món màgic

17/11/2009

Visita al museu

Només entrar al museu rebem una explicació dels plans educatius del museu, com ara els objectius, els continguts i la metodologia.


Aquest apartat que ofereixen pels infants, va néixer l’any 75 quant un grup d’estudiants van voler apropar als infants l’art.

Avui en dia aquest grup està format per 3 persones i té dos objectius principals:

- L’interès per l’art
- El treball amb el públic

Hi ha uns estudis específics per fer d’educador en els museus i fins avui s’està desenvolupant el seu contingut, també existeixen uns cursos de formació pels educadors que s’anomenen “Formació permanent” i que estan proposats des del Departament d’educació.

Per més informació buscar-ho a la web del MNAC. A més a més, ens varen donar un CD per si voliem més iformació sobre l'oferta educativa.


“Dansa de fades i follets” (Helena Garrabou)

Aquesta activitat té en compte el llenguatge plàstic i musical. Pel que fa a l’exposició que el nostre grup ha visitat, la part musical es realitza durant la dansa de les fades i follets, ja que va acompanyada de música quan ballen.


L’activitat s’enceta amb un petit conte, que representem nens d’entre 3-5 anys. L’educadora treu un personatge (putxinel·li) que els infants tindran de referent durant tot el recorregut, aquest personatge es la fada “Goteta d’Aigua”.
La educadora explica que no hem de fer soroll ja que les fades i els follets es podrien espantar i amagar-se.

També ens explica que aquesta fada viu a l’aigua i tan sols surt de nit, ja que vigila l’aigua i dorm de nit perquè està cansada. La fada és una mica despistada i ha perdut la seva vareta màgica i ens dóna l’encàrrec de què si en el recorregut la veiem la avisem.

Al llarg del recorregut la educadora va explicant els continguts dels quadres mitjançant diferents preguntes perquè l’infant pugui percebre el què veu. Els educadors també expliquen als infants la importància de l’aigua (la fem servir per dutxar-nos, per rentar la cara, per banyar-nos a la piscina, ... però sobretot la necessitem per poder beure). L’ intenció és fer veure els infants que és un recurs que s’ha de preservar.

La “Goteta d’Aigua” ens deixa que veiem el “Follet dels flautins” que és un follet que toca pel matí per despertar a les fades i els follets. Aquest ajuda a la “Fada Aurora”.

Tot seguit enllaçant amb l’altra història que es relata anem a visitar a la “Fada Aurora”, però no de qualsevol manera, sinó tocant els flautins com el Follet que hem vist abans. D’aquesta manera tenen present el quadre que s’ha visitat abans. I la vareta màgica de la fada serà el fil conductor de tot el recorregut.

La “Fada Aurora” crida al dia i fa fora la nit. És la primera en despertar-se i va tirant flors per despertar a tothom. En el quadre podem també observar a l’ajudant del sol, la fada de la nit, el follet de la rosada, que és l’encarregat de llaçar gotetes d’aigua per despertar, el zèfir que és el vent, fill de la Fada Aurora, i bufa perquè aquesta pugui desplaçar-se i per últim hi ha un petit infant que fa d’observador, ja que encara no té feina.


En el nostre recorregut hem vist el següent quadre que tenim per analitzar:

Joan Brull
Joan Brull centrà aquesta obra en el simbolisme, representant en ella personatges reals, una nena, i de la mitologia, unes fades.
En el quadre intenta capturar l'essència de la realitat i provocar una reacció a favor de la imaginació i els somnis.

És una nena que no pot dormir i decideix anar a un llac on descobreix que hi ha unes fades ballant sobre l’aigua de puntetes i en cercle. És de nit, ja que els infants poden observar que és fosc i hi ha la lluna, encara que a vegades se’ls fa difícil identificar a on està.

La noia per no espantar-les es queda lluny i les observa.

Mentre mirem aquest quadre parlem també de la “Fada Alada”, tal com indica el seu nom té ales, i viu a l’aigua. Aquesta fada quan es desperta es renta la cara i va a esmorzar, els educadors ho aprofiten per parlar als infants de l’esmorzar. Mitjançant aquest quadre els educadors fan referència a la importància d’alimentar-nos bé i fer un bon esmorzar, un dels àpats mes importants del dia.

Tornat al quadre anterior en el que al fons hi ha un bosc, anem caminat fins a arribar “al bosc encantat”.

En el “Bosc encantat” viuen els nans del bosc, però aquests es transformen en arbres quan senten algun soroll. Aquests són els encarregats de netejar el bosc. Encara que després de fer la feina els agrada ballar amb tots els seus amics.


Amb aquest quadre es vol donar importància la preservació de la natura, un entorn que hem de cuidar, ja que sinó desapareixerà.

En aquest moment trobem la vareta màgica de la “Goteta d’Aigua”, ja que hi som al final del recorregut del museu. Durant tot el recorregut els infants estaran pendents de si trobaran o no la vareta de la fada, això fa que tinguin un especial interès per tot el que els envoltarà i se’ls expliqui i en general per la visita realitzada.

Marxem caminant com si fóssim els follets del bosc.

La visita s’acaba amb activitats:

Fent corones i varetes com si fóssim fades, aquesta activitat ha estat dirigida pel educador del museu i/o els educadors o educadores que els acompanya.

Amb la “Dansa de les fades i els follets” que els ensenya la educadora del museu.

I amb aquesta dansa s’acaba la nostra visita a un món màgic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada