dissabte, 14 de novembre del 2009

Seguim amb les qualitats del so

05/11/2009

Durada

La durada fa referència a un so llarg i o curt. Per treballar aquesta qualitat podem fer servir instruments que vibrin.

Per treballar la durada podem agafar diversos instruments: campanes címbals (plats), cròtals (xinxines), pels sons llargs i uns claus pels sons curts.

Tots aquests instruments s'han d'agafar sense apretar massa ja que així podrà ressonar.



Estimulació sonora que provoca un moviment



  • Ara us mostro un joc grupal anomenada "Medusa", té aquest nom ja que s'ha de moure's com una medusa.

El joc consisteix en escoltar algun so de qualsevol instrument, mentre existeixi el so, els infants es desplacen i quan deixa de sonar s'aturen.


  • Una variant del joc seria fer-ho amb parelles.

Ens posarem amb les cames una mica separades, per no perdre l'equilibri, però els peus han d'estar sense moure's ni pèl, com si estiguessin encolats a terra. Després posarem mà contra mà i hem d'anar movent-los tal com indica l'instrument.

  • Aquest és una altra variat del joc anterior, és un joc col·lectiu.

Hem de fer el mateix que hem proposat a la variant anterior, però tots junts fent un cercle.


  • Podem jugar caminant amb passos curt i/o llargs com si fóssim astronautes.


O bé fem veure que agafem estrelles amb el sons curts i podem accionar un moviment mitjançant les mans, un mocador o un altre materials pels sons llargs.




Pregrafia de la Durada






És una estimulació tàctil. S'ha de picar per fer un so curt i dibuixar una sanefa a l'esquena del company per fer els sons llargs, mentre un dels companys dibuixa aquesta l'altre ha de realitzar el so fins que deixi de dibuixar-la (tuuuuuu....). Per tant, amb aquest exercici estem reproduint la durada.



Més endavant aquesta grafia de la durada es convertirà en:










Timbre



El timbre és distingir la veu de l'instruments, és a dir, el seu color.



Podem construir un instrument amb una càpsula d'un ou "Kinder". Dins d'aquest posem arrós, o un altre material perquè pugui sonar.



Diferència entre:



  • Objectes sonors: són aquells que l'infant converteix l'objecte amb un so sonor. Com ara amb gomes de les carpetes, amb les cadires, picant una taula, etc.


  • Materials sonors: són els educadors que posen el material perquè l'infant manipuli. Com ara les bosses de plàstics que poden fer sons fort-fluix o llarg-curt. També podem construir un instrument com el que hem esmentat abans, podem agafar una ampolla de plàstic amb quelcom dins, amb qualsevol materials que creim adient perquè l'infant pugui investigar com sona cada instrument.


  • Instruments: Són el instruments que hi ha a una classe, com ara el triangle, el carilló, els cròtals, etc., tot aquest material s'ha de cuidar per no fer-los malbé. Els instruments podem fer servir per crear expectació.


Joc que podem realitzar



  • Tren : podem fer tres fileres, cada un representa un tren diferent. La primera fila és el tren del triangle, el segon el tren de les maraques i el tercer el tren del pandero. Aquests tres tan sols poden sortir de la estació quan senten el so del seu instrument.


Aquest joc serveix per treballar l'atenció, la reacció, la percepció i l'atenció de l'infant.



Pregrafia dels instruments




El so d'un material simbolitza un altre so en concret. Per comprovar aquest fet hem fet un exercici a classe que també ho podem realitzar amb els infants.


El nostre grup hem simulat una història sonora. Es tracta de composar una música descriptiva, però a partir de diferents sons.


Historieta "Arribant a casa": so del caminar (amb l'estoig), so del vol d'un colom (amb les fulles d'un llibre), el so del colom (grrr... amb la veu), el so alguna cosa que haguéssim trepitjat ( amb bosses de plàstics),m el so d'un gat (miauuu... amb la veu), el so quan piques una porta (toc toc), el so de quan s'obre la porta (nyiii... amb la veu) i finalment es tanca de cop (pom! -so final fort-).

2 comentaris:

  1. No entenc el fet d'"apretar massa" per poder ressonar. Els plats s'agafen pel suport, no importa si s'apreta o no, les campanes es fan sonar amb un "bastó" o altra cosa. L'únic els claus que si que s'agafen directament. No sé si val la pena retocar això, és un apreciació!!!!!

    Crec força interessant introduir els sons llargs i curts per fer una equivalència posterior amb les negres i blanques.
    També em sembla perfecte introduir el fet de poder fabricar instruments nous a través dels "objectes sonors". Això dona creativitat al nen i possibilitats de poder descobrir ell mateix nous sons a part dels instruments ja fabricats.
    I per descomptat, el fet de poder distingir els diferents sons a través de jocs és importantíssim de cara al seu desenvolupament auditiu. Aquest tipus de jocs es poden ampliar al màxim d'instruments possibles en funció de l’edat dels nens.

    Joaquim Júlia
    Music. Titulat en piano, solfeig i acompanyament pel conservatori del Gran Teatre del Liceu de Barcelona

    ResponElimina
  2. Agraeixo l'apreciació que m'has fet, quant parlo "d'apretar massa" faig referència a que un infant de vegades, sense donar-se compte, agafa els plats malament i "apreta més del compte". Així doncs no deixa que l'intrument vibri, per tant, el seu so no serà el mateix. Espero que així quedat entes el sentit de la frase "apretar massa" i que estiguis d’acord amb mi amb el sentit que l’hi volia donar.

    ResponElimina